matkat Israelissa

Tel Aviv

matkustaminen Israeliin

Kartta paikasta Aja itse Israelissa

Päivä 1. Suomi - Tel Aviv

Lento Skandinaviasta Tel Avivin lentokentälle, jossa tapaamme edustajan, joka auttaa meitä vuokra-auton kanssa, ja ajamme sitten itsenäisesti Tel Avivin hotelliimme yöpymistä varten.

Päivä 2. Tel Aviv – Jaffa – Caesarea – Haifa – Acre – Tiberias

Nautittuamme aamiaisen kirjaudumme ulos ja ajamme lyhyen matkan Jaffaan, jossa voimme kävellä viehättävillä kujilla tässä historiallisesti tärkeässä kaupungissa, jota pidetään nykyisin osana Tel Avivin kaupunkia. Voimme ajaa siellä ohi Simon Garvarenin veden äärellä olevan talon, joka mainitaan Apostolien teoissa paikkana, jossa Pietari asui jonkin aikaa, ja nauttia myös upeasta maisemasta kukkulan päältä. Ajamme pohjoiseen rannikkoa pitkin ja saavumme Caesareaan, Herodes Suuren rakentamaan, keisari Augustukselle omistettuun kaupunkiin, jossa Paavali istui vankilassa kaksi vuotta. Jatkamme siirrymme Haifaan, missä voimme tehdä kiertoajelun kaupunkiin ja käydä esimerkiksi Baha'i-pyhäkössä, Persialaisessa puutarhassa, Karmel-vuorella ja Haifa Bayllä. Ajamme Acren kautta, jossa on keskiaikaisia linnoituksia, ja joka oli ristiretkeläisten tunnettu linnoitus, kohti Genesaretinjärveä ja Tiberiasta, missä kirjaudumme sisään hotelliimme yöpymistä varten. (Aamiainen sisältää)

Päivä 3. Tiberias – Kapernaum – Tabgha – Golanin kukkulat – Tiberias

Aamiaisen jälkeen voimme tutustua historialliseen Tiberiakseen, jossa Jeesus asui ja saarnasi Genesaretinjärven rannalla. Voimme vierailla myös Kapernaumissa, joka oli Jeesuksen toiminnan keskus, ja joka on nyt rauniokaupunki järven pohjoisrannalla, sekä Tabghassa ja Church of Multiplications -kirkossa, missä tapahtui ihme, jossa kalat ja leipä kerrottiin. Ihme on kuvitettu lattian mosaiikkiin. Tabghasta pohjoiseen on Autuaaksijulistuksen vuori, jolla Jeesuksen sanotaan lausuneen kuuluisan vuorisaarnan ja valinneen 12 opetuslastaan. Voimme lähteä vuorelta kauemmas Golanin kukkuloille nauttimaan panoraamanäkymästä Hermonvuoren huippuihin, Golanin kukkuloiden tasangoille ja vihreään Hulan laaksoon. Palaamme sitten hotelliimme Tiberiakseen, missä vietämme illan itsenäisesti ja voimme mennä esim. veneretkelle Genesaretinjärvelle. (Aamiainen sisältää)

Päivä 4. Tiberias – Nasaret – Jordan-joki – Beit Alfa – Jerusalem

Tänä aamuna kirjaudumme ulos hotellista ja ajamme Nasaretiin, missä Jeesus vietti lapsuutensa, ja käymme Ilmestyskirkossa, jossa arkkienkeli Gabriel ilmestyi Neitsyt Marialle. Voimme vierailla Nasaretissa myös Pyhän Joosefin kirkossa ja Neitsyt Marian lähteellä ja Hääkirkossa, jossa Jeesus teki ensimmäisen ihmeen, kun hän muutti veden viiniksi. Sitten ajamme Jordanin laakson kautta Beit Alfaan, jossa on hyvin vanha synagoga, jossa on mosaiikkikuvia sekä moderni ääni- ja kuvaesitys, joka kertoo, miltä juutalaisten elämä näytti 1 600 vuotta sitten. Päivän lopussa jatkamme Jerusalemiin, missä kirjaudumme sisään hotelliimme yöpymistä varten. (Aamiainen sisältää)

Päivä 5. Jerusalem – Masada – Ein Gedi – Qumranin luolat – Kuollutmeri – Jerusalem

Aamiaisen jälkeen lähdemme Jerusalemista ja ajamme kohti Masadaa, joka sijaitsee erillään olevan kallion päällä Negevin autiomaassa. Paikka kuuluu UNESCOn maailmanperintöluetteloon ja oli juutalaisten kapinallisten viimeinen linnoitus roomalaisia vastaan käydyssä sodassa lähes 2 000 vuotta sitten. Menemme köysiradalla muinaiseen linnoitukseen, jossa on muun muassa kaivauksia, kuningas Herodeksen palatsi, synagoga ja entinen kylpylä. Kaukana alhaalla näemme Kuolleenmeren, maailman suolaisimman järven, jonka vedenpinta on noin 422 metriä merenpinnan alapuolella, mikä tekee järvestä maapallon alimman paikan. Voimme myös mennä alas Ein Gedin keitaalle, jossa Daavid piiloutui luolaan paetessaan Saulia ja jossa hän kirjoitti monet psalmeistaan. Voimme vaeltaa siellä kauniissa luonnossa vesiputouksien ja lähteiden keskellä. Sitten voimme vierailla Qumranin luolissa, joista Kuolleenmeren kääröt löydettiin vuonna 1947. Iltapäivällä ajamme takaisin Jerusalemiin yöpyäksemme hotellissamme. (Aamiainen sisältää)

Päivä 6. Jerusalem – Vanhakaupunki – Mahane Yehuda – Jerusalem

Hotellissa nautitun aamiaisen jälkeen on aika tutustua Jerusalemiin. Kolmen maailmanuskonnon, kristinuskon, juutalaisuuden ja islamin pyhä kaupunki on ainutlaatuinen paikka ja unelmakohde monille ihmisille. Siellä on paljon nähtävää, ja päivän aikana voimme vierailla Oliivimäellä, josta on upea näkymä kaupunkiin, ja pysähtyä Siioniin, jossa voimme vierailla kuningas Daavidin haudalla ja huoneessa, jossa Jeesus söi viimeisen ateriansa opetuslastensa kanssa. Voimme jatkaa päivää kulkemalla porttien läpi, jotka johtavat muurien ympäröimään Jerusalemin vanhaankaupunkiin. Vierailemme Länsimuurilla (tunnetaan myös nimellä Itkumuuri) ja Temppelivuorella. Kävelemme samalla tiellä, jolla Jeesus käveli ristin kanssa ristisaaton ympäröimänä, eli Via Dolorosalla, "Kärsimysten tiellä". Siellä on myös Pyhän haudan kirkko, johon Jeesus haudattiin, ja jossa hän nousi sitten ylös. Myöhemmin voimme suunnata Mahane Yehudaan kokemaan makuja, tuoksuja ja värejä, jotka sekoittuvat väkijoukkoon Israelin suurimmilla markkinoilla. Voimme maistella siellä herkkuja ja kuunnella myyjien kiehtovia tarinoita, joista on ajan myötä tullut ilmeinen osa Mahane Yehudan viehätysvoimaa. Yöpyminen hotellissa Jerusalemissa. (Aamiainen sisältää)

Päivä 7. Jerusalem – Betlehem – Jerusalem

Tänään meillä on aikaa vierailla Jerusalemin uudemmissa osissa. Voimme aloittaa vierailulla Yad Vashemiin, kuuden miljoonan Holokaustin aikana kuolleen juutalaisen muistopaikalle, ja jatkaa sitten viehättävään Ein Karemin kylään Jerusalemin lounaisosassa. Kylä on erittäin tärkeä paikka kristinuskossa, koska se on Johannes Kastajan syntymäpaikka. Voimme jatkaa sieltä Israelin kansallismuseon Shrine of the Book -osastolle, jossa on kuuluisat Kuolleenmeren rullat ja kauniisti yksityiskohtainen malli Herodeksen kaupungista, Jerusalemista, jonka alkuperä on "toisen temppelin" aikakaudelta. Myöhemmin päivällä ohitamme Israelin parlamentin, Knessetin, rakennuksen ja Heprealaisen yliopiston kampuksen, ennen kuin saavumme Betlehemiin, jossa voimme vierailla esim. Syntymäkirkossa. Yöpyminen Jerusalemissa. (Aamiainen sisältää)

Päivä 8. Jerusalem - Suomi

Kiehtova matkamme Israelissa on päättynyt ja kirjaudumme ulos hotellistamme ja ajamme lentokentälle, jonne jätämme vuokra-auton ja matkustamme kotiin Skandinaviaan. (Aamiainen sisältää)

HUOMIO: Ohjelma on vain ehdotus. Matkan pituutta ja yöpymisiä Israelissa voidaan säätää toiveidesi mukaan.